"Najnowsza książka autorki powieści surrealistycznej "Skrzydła nad Transylwanią"(2005, Nagroda im. Kazaneckiego). Zbiór esejów z pogranicza literatury, antropologii kultury i psychologii głębi ze zwodniczymi odniesieniami do autoanalizy, zdarzeń i przeżyć onirycznych. Autorka fascynuje się surrealizmem, cywilizacją Orientu i Afryki, średniowiecznymi alegoriami, reinterpretuje mity i symbole, zwłaszca z kręgu kultury europejskiej. Pasjonuje się poszukiwaniami św. Graala i pełni kobiecości na przekór rozgoryczonym i niekonsekwentnym feministkom. Kątem oka spogląda na "rewelacje" Dana Browna."
UWAGI:
Bibliogr. przy rozdz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Lalki nie cieszą się wielką popularnością w kręgach teoretyków kultury czy estetyków; zamknięte w stereotypach atrapy teatralnej czy zabawki, są w najlepszym wypadku bagatelizowane, a w najgorszym - lekceważone. Nawet w obszarze historii lalkarstwa trudno znaleźć pracę, która wykraczałaby poza traktowanie lalki jako substytutu aktora, suplementu do historii teatru czy narzędzia edukacyjnego. Zamiarem moim jest wyjść poza te schematy, prześledzić sposoby objawiania się lalki w formie obiektu antropomorficznego, jako pewnego fenomenu kulturowego czy "matrycy wyobraźni", gdzie punktem odniesienia (i wyjścia) nie są cechy gatunkowe, morfologia czy taksonometria, lecz idea "lalki jako modelu". Pojęcie lalki stosuję raczej jako konstrukt myślowy czy wzór rozważań nad rodzajem przedmiotów, które cechuje antropomorfizm i możliwość animacji. Poprzez stan zawieszenia między żywym i martwym, ruchem i bezruchem, przedmioty te wywołują niepokojące wrażenie nieobecności, zjawisko, które nazywam "efektem lalki".
UWAGI:
U góry s. przytyt., okł. i na grzbiecie: "e" - znak Polskiego Towarzystwa Estetycznego. U góry s. przytyt.: "Seria pod patronatem Polskiego Towarzystwa [>>] Estetycznego". Serią określono książki wyróżnione Nagrodą im. Stefana Morawskiego. Na s. red. i 4 s. okł. błędnie zapisany ISBN: 97883-242-1268-2. Bibliogr. s. 159-167. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Książka jest pracą zbiorową o charakterze interdyscyplinarnym: jej autorami są literaturoznawcy, religioznawcy i filozofowie. Powzięli oni zamiar zbadania w jaki sposób tradycja gnozy lub jej kategorie odzwierciedlają się w dziełach literackich wybranych twórców XIX i XX wieku. Przesłanką do powyższych rozważań było przekonanie o swego rodzaju pokrewieństwie pomiędzy dążeniami gnostyka, pragnącego zgłębić istotę świata duchowego, a głęboką potrzebą pisarza i poety, by zdobyć wiedzę o tym, "co tajemnicze, nienazwane, niewyrażalne" .
UWAGI:
Bibliogr. s. 9-10, 277-288. Streszcz. ang.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Publikacja "Humor w perspektywie kulturowo-językowej" stanowi przykład nowoczesnego, interdyscyplinarnego opisu oraz interpretacji wybranej - niezwykle złożonej i wieloaspektowej - kategorii kulturowej. Przyjęte koncepcje badawcze wpisują się w różne obszary współczesnej refleksji humanistycznej, wśród których należałoby wymienić: językoznawstwo, kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, dydaktykę, psychologię, pedagogikę, neurologopedię. [...] Książka będzie z pewnością kolejnym ważnym opracowaniem wzbogacającym polską humorologię, bo choć temat komizmu i humoru należy do znanych i chętnie podejmowanych, widać, że jednak wciąż w tej sferze pojawia się wiele problemów godnych naukowej refleksji. < > Z recenzji dr. hab. Artura Rejtera, prof. UŚ
UWAGI:
Streszcz. ang. przy pracach.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kultura i imperializm to głębokie, wszechstronne i błyskotliwe studium. Gdybyśmy musieli wybrać tylko jedną pozycję na temat kultury imperium, to z pewnością nasz wybór padłby właśnie na to encyklopedyczne dzieło, które dotyka praktycznie wszystkich ważnych zagadnień imperializmu w nowoczesnej historii Europy i z niezwykłą subtelnością przedstawia XIX-wieczne systemy kolonialne Anglii i Francji, analizując wiele dzieł kultury, od powieści przez poezję i operę po współczesną kulturę masową [...]. Odważna i potrzebna książka.London Review of BooksCzytelnicy przywykli do precyzji i elegancji analitycznego warsztatu Edwarda W. Saida nie rozczarują się, czytając Kulturę i imperializm. Ci, którzy po raz pierwszy zetkną się z tym pisarzem, z pewnością będą pod wielkim wrażeniem.Toni MorrisonEdward W. Said pomaga nam zrozumieć, kim jesteśmy i co musimy zrobić, jeśli pretendujemy do roli podmiotu moralnego, a nie tylko sług władzy.Noam ChomskyEdward W. Said (1935-2003) był profesorem literatury angielskiej i literatury porównawczej na Uniwersytecie Columbia, autorem takich publikacji, jak Beginnings: Intention and Method, Orientalizm, The Question of Palestine, The World, the Text and the Critic, After the Last Sky: Palestinian Lives oraz Musical Elaborations.
"Książka ta jest kontynuacją - z pewnymi modyfikacjami - znanego czytelnikom "Leksykonu dzieł i tematów literatury polskiej". Prezentuje w zwięzłej formie najważniejsze postaci i dzieła literatury światowej od czasów antycznych (Grecja i Rzym) do współczesności (m.in. Gunter Grass, Umberto Eco, Salman Rushdie), łącząc informacje o dziełach z przeglądem dominujących w literaturze tematów i syntezą historycznoliteracką.[...]".